دیگر پیمان دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

آیین های فراموش شده

درود بر شما دوستانم . چرا تعجب می کنید ؟ چون با سلام آغاز نکردم و ترجیح دادم از واژه " درود " استفاده کنم!؟ حق هم دارید . این تنها گوشه کوچکی از ایرانی بودن ما است که به فراموشی سپرده شده است . بسیار می کوشیم تا کلمات هیچ زبان دیگری وارد زبان کهن و زیبای فارسی نشود . اما نمی توانم بدانم ، چرا استفاده کردن از واژگان عربی بدون هیچ محدودیتی وجود دارد؟!

همه ی ما تا اندازه ای با فرهنگ ایران باستان آشنایی داریم و قطع به یقیین ، واژه های " پندار نیک ، رفتار نیک و گفتار نیک " را چندین بار شنیده ایم و یا مستقیم از آن استفاده کرده ایم . در یادداشت های پیشین اشاره کوتاهی به این جمله کوتاه داشتم ، یکی از یاران گرامی نظر خود را برایم ارسال کرده است .

بی پرده و روشن فرموده اند : داداش من ، خود زرتشت بزرگ هم نتوانست کاری کند که این پندار _ رفتار و گفتار نیک پایدار بماند ، حالا تو فکر می کنی همین که این جا ، این جور حرف بزنی می توانی همه چیز و همه کس را تغییر بدهی ؟ زندگیت را بکن برادر من ! این حرف ها نه برای تو نان و آب می شود نه برای ما ... به جای این حرف ها چیزی بگو تا یک کم بخندیم !

چرا اصرار داری خودت را به خطر بیندازی و زندگی و جوانیت را حرام کنی ؟! دنبال دردسر نگرد. دست از سر سیاست برداشتی حالا گیر دادی به فرهنگ !؟

یاران مهربان ، پوزش مرا بپذیرید اگر نمیتوانم با این هم وطن عزیز هم عقیده باشم ، هر چند می دانم " یک دست صدا ندارد " ! ... از شما اجازه می خواهم تا همین جا و حالا پاسخ این دوست را بدهم : تا چه اندازه به ترانه هایی که می شنوید و همراه خواننده آن زمزمه می کنید توجه کرده اید ؟ چرا شعری پر معنا نمی تواند تبدیل به ترانه ای دلنشین بشود ؟ معیارهای مجوز آهنگ و ترانه چیست ؟ رقصیدن ، همان که امروز به حرکات موزون تغییر نام داده چه اشکالی دارد ؟ آیا به اندازه کافی در فضاهای مجازی به یکدیگر نمی خندیم !؟ صد البته این را هم خوب می دانم که زندگی بدون شور و نشاط _ سرگرمی _ تفریح و خنده و شادی و ... معنا ندارد .

از شبکه های اجتماعی یاد کردم ، روزانه هزاران هزار پیام نوشتاری و تصویری در این شبکه ها به اشتراک گذاشته می شوند و همه ما خواننده و بیننده ان ها هستیم . به نظر شما این ایزار رسانه ای به چه میزان با فرهنگ رایج مردم ما نزدیک است ؟ به طور کلی عادت ما بر این است که در ابتدا فرهنگ و یا ابزار فرهنگی را در اختیار مردم قرار بدهیم و بعد به اموزش همگانی بیندیشیم ! ضرب المثلی از یهودیان معروف است که می گوید " آفرین به عقل آخر مسلمان " ! ... این در حالی است که ممکن است هرگز آموزشی در میان نباشد . بهترین و سریع ترین عکس العمل از نظر زمامداران کشور ، مخالفت کردن با این فن آوری های جمعی است . برای مثال : جمع آوری ماهواره و یا بستن سایت های اینترنتی و ...

شاید تنها راه علاج این درد بزرگ ، استفاده از شعور جمعی ما است ! هنوز روی سخنم با شما وست گرامی است : یادمان باشد ، دستی که سر نیاز پیش آمده را تنها با محبت و مهر می توان گرفت . تجربه ثابت کرده که اگر من و تو به داد " ما " نرسیم فردا نمی توانیم هیچ انتظاری از حاکمان و دولت مردان داشته باشیم .

چه قدر خوب می شد اگر در کنار لذت هایی مانند شادی و خندیدن تنها کمی به شرافت انسانی می پرداختیم ، چه در فضای مجازی ، زندگی شخصی و خانوادگی و ارتباطات میان فردی مان . شاید این راه جایگزینی باشد برای توهین _ تحقیر _ ناسزا و حتی نمایش محبت های دروغین !

                                                " دیگر پیمان "



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






یک شنبه 12 مهر 1394برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: